söndag, augusti 05, 2012

Edsbyn 1977

Sven Delblancs bok Åminne handlar om en liten by utanför Katrineholm, hedeby.



Vi följer en by från trettiotalet fram till sextiotalet.
Allt som sker, krig, fred, misär.
Bästa böckerna som skrivits

Idag var det promenad för mig och Alva. Vi valde att gå Ullungen runt
Det är en mil typ.
Fint
Man får gå genom ett Sverige som inte finns längre.
En liten ICA-butik.
Bondgårdar
Bönder

Kände mig lite som Mankell där jag gick och filosoferade.
Sen började jag inse att jag vandrade genom hälsingestafetten.
Nån springlek för norrlänningar som gick av stapeln idag.

O nu kommer Delblancreferensen. I Åminne beskrivs hur det var när tåget började stanna och modiga hedebybor tåg tåget. Hur dom var så rädda för att göra fel fullständigt misslyckades åka tåg. Dom drack vatten och satt inte ner och dom ramlade och slog sig.

Så är Roteberg.
En del av det Sverige som var så mycket bättre.
Så mycket sävligare.
Man har tid att sitta och vänta på springetävlingen väldigt länge

Det var värsta folkfesten. Även Alva och jag blev framhejade
Lite jobbigt när massa steroidpumpade glyttar kom rusande, men vi gick in i skogen och gömde oss.

För folk är bara jobbigt.

Hela Edsbyn levde upp och det var som att det inte finns tevi. Inga krig och USA och Sovjet hatar varandra.

Lite deppigt men ganska fint.

Jag behöver åka till stan snart tror jag

Inga kommentarer: