fredag, december 09, 2011

Lucka nio

                                                           Män gör saker tillsammans

Bengt Pinnen Ramström.
Det är vad jag kunde om Bandy. När jag var liten vann Sverige Bandy-VM vilket var en sensation.
Typ så
ALLA vet att bandy är en uråldrig fjollsport. Lite som stående längdhopp eller Modern Femkamp.
Det finns liksom inget utrymme för bandy. Så trodde jag.

Edsbyn var först i Sverige med en innehall till denna variant av isdans.
Den kallas i folkmun Bandykyrkan och sommaren 2006 hade dom världens största kristna LAN-grej där. Det är ju stort. Carola har sjungit där. Det är ett straff.

Edsbyn är bandy. Man andas bandy man pratar bandy. Man låtsas man ser bollen. Det gör man inte.
När Edsbyn hade chans att vinna sitt sjätte raka SM-guld 2008 hade DN på finaldagen ett dubbeluppslag om Edsbyn.
Det handlade om den lilla kommunen. Kommunalrådet som fryntligt drack kaffe. Tomas Zetterkvist var med.
Edsbyn utmålades som ett samhälle av byfånar.
Jag minns jag blev förbannad.
Vi förlorade den matchen, mot Västerås. Det var då jag insåg att jag verkligen bor i Edsbyn. Och att jag älskar Edsbyn. Dumma bajs-dn

Dn var kanske något på spåret i den dåliga artikeln. Det är dags att värna om det lilla.
2008 när Edsbyn loosa är ett historiskt år i Sverige. Det året var det första någonsin då det bor fler människor i städerna än på landet.

Jag bor ca 200 meter från arenan. Jag har bevistat TRE matcher och jag ser inte bollen o jag fattar inte reglerna och fryser gör man och tråkigt är det. men det känns som Emmaboda 1982 och det är något bra.

Bandy är bruksorten. Norra Grängesberg. Finspång. Döda städer.

Leve Edsbyn. Heja Kuben och allt va dom heter. Utan bandyn ingen by.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Finaste bron i hela byn... Med en fyrbent framför vagnen har den passerats mången gång.
K

Ulla-Marie sa...

Hörrö: Du har kollat på när män gör saker tillsammans i sällskap med mig. Tråkigt?!

Konungen sa...

nej det är ju kul o gå på bandy, spelet är tråkigt