söndag, augusti 28, 2011

Malmö förr i tiden

Kanske ett nytt inslag i denna, inte döda, blogg!

Jag och min bror var på Pizzeria Golden, ett stställe som flera år senare skulle bli hippt på grund av att cardigans hängde där, o the ark, skit samma. Då var det en alkispub bland alla andra tusen alkispubar på möllan.
Petter och jag slog till på en Malmö special, något så unikt som en pizza med beasås på. o köttbullar.
En man som presenterade sig som konstnären slog sig ner och bjöd på vin och glass.

Reflekterade inte så mkt mer på det. Han var trevlig, äldre.
Pizzeria Golden var då ett av mina favveställen och jag började se honom ofta.
Han var konstnär, eller hade varit iallafall.
Han hade basker och pratade stokkolmska och hade ställt ut i paris

Det visade sig att han bodde på bottenvåningen i ett hus på Kristianstadsgatan. Udda nummer, den bra sidan av gatan
De jämna numren va kassa, pundarhus liksom

Då detta var typ 1992 så var nästan alla hus pundarhus, det var innan gentrifiering och eget ägande.
Då var möllevången ett gytter av kaos och sprit och lite grönsaker.
Man kunde bli skjuten på riktigt, chicago liksom.

skit samma, konstnären, vet inte om han lever, tror inte det folk med hans livsstil blir sällan folkpensinärer, var överallt.
En natt brann en bil han var där och dansade runt bilen med sin basker och lite andra pundare.
Jag var hemma hos honom på nån form av fest, allt var målat där.

Sen flyttade jag från stan och har inte sett honom, det var 2000

Inga kommentarer: