torsdag, april 08, 2010

En älg och lite penseer

När vi lämnat av Tua i Bollnäs och ätit kina o hela köret samt att jag hade turen att åhöra en känd bollnäsprofil berätta för mig att i år är det päroncider som gäller, men bara den sjuprocentiga, de andra sorterna är inte bra dom inte, så åkte vi mot edsbyn.

Utanför Söräng stod två tranor o fånstirrade på snöklädda fält.
I alfta hade kärrhöken kommit, ännu ett vårtecken

Men det var inte det som var det balla.
Det balla var en älg! På ett fält utanför Edsbyn, framför älgen flög en massa snösparvar
Jag har spettat ner penseer i trädisen
Lite klarar dom allt

Mobackes var föredömligt tomt idag
Jag hatar Mobackes. Detta för att det innan var bäst i världen.
En stor handelsträdgård med bra sortiment o ett café med kaffe o kakor

Plötsligt förändrades allt. Lilla K, Bollnäs enda riktiga matställe öppnade en filial där. Nu är det skitmkt folk som man stör sig på o inga frusna cheesecakes mer.

Så jag brukar handla i Alfta.
Men vi var ju där så 5 penseer, gräddvita o malmö ff-blå är inhandlade

Annars har jag så mkt att göra på jubbet att jag schemalägger när jag skall kissa.
känns så där
Men det är roliga saker så jag står ut

1 kommentar:

eskil sa...

älgen, förmodligen är det en fjolårskalv, egentligen de vackraste, avstöts nu för att nästa generation ska få rum. En gång spatserade en sådan in i gjuthallen på A-Betong, det var svårt att få ut den, de blir tydligen en aning förvirrade