lördag, januari 23, 2010

Osso Buco för lantisar

Bor man utanför den riktiga världen, dvs inte i malmö så är det mkt mkt svårt att få tag i kalvlägg.
Det är en SKANDAL.
Överlag kan man inte köpa kul kött i Edsbyn, o inte helle rpå så många and+ra ställen
Läggen är benet på kalven och man använder det till osso Buco.

MEn som alltid finns jag där, er räddar ei nöden.
Så här kommer en fusk Osso Buco.
Man köper bogen av nöt istället. Det är en styckdetalj som är bra
Köp typ nästan ett kilo i hel bit

Gör sen som vanligt
Dvs

Stek köttet delat i stora portionsbitar i panna, köttet är panerat med vetemjöl
Ställ undan bogen
Fräs på tre klyftor vitlök, finhanckade, nån hackad morot o två lökar o lite selleri, fast inte om min mamma skall bjudas för då typ dör hon, så allergisk e hon mot selleri.

Släng i köttet med mjölspadet
Ta en tetra vitt åkesonvin 25 cl, skitbra fynd på bolaget såna minitetror. precis lagom för grytot o grejer.
Vatten eller buljong, saft eller skal av citron. tomatpuré o tre fyra tomater hackade eller en burk krossade
Timjan som fan, gärna färsk
Lagerblad
Koka möget i typ två timmar

Servera med ris, helst inte jasminris o gremolata
gremolata lägger man på köttet när det är klart o det innehåller
skal av citron massa finhackad vitlök o finhackad persilja.
Gott som fan
mkt nära orginalet i smak.

6 kommentarer:

eskil sa...

men grisabenet, då, jag har ett sjudande på spisen, jo, lägg kallas det, varje butik har en liten maskinsåg, be om två cm tjocka skivor, sjud, sjud, sjud ..., och svinigare kan det väl inte bli, men ditt låter gott

Konungen sa...

Dom vägrar sälja lägg. Så enkelt är det. Grislägg är rimmad dessutom. Men nötkött i norrland innebär färs för 120 kronor kilot och om man har tur lite högrev, men det är sällan
så att hitta bogen var skoj

eskil sa...

det finns bara en väg kvar; revolution eller åtminstone köpbojkott, jag vill se scenen det röda laget står utanför butiken med klubborna höjda, grisaskank eller inga mål

eskil sa...

det finns bara en väg kvar; revolution eller åtminstone köpbojkott, jag vill se scenen det röda laget står utanför butiken med klubborna höjda, grisaskank eller inga mål

eskil sa...

du tar verkligen upp konkurrensen vad gäller matskrivande. Lena tål bladselleri men anser det vara en hädelse att använda något annat än tomat, vitlök oc vitt vin och gremolatan är helig

eskil sa...

har suttit en halvtimme och njutit av Emma Essinger, den vackra och trevliga unga damen som stod på bankpalatsets tak i Krstd och spelade sax en julskyltning, bl a sjöng och spelade hon Tainted Love, varifrån kommer den?, men den verkliga anledningen till att jag hör av mig är att vi har blivit utmanade som matskribenter, av nån Jens Linder, och han skriver om nötbog, efter kamp mot snöblåsten nådde jag postlådan och där låg årets första Gourmet, jo, pretto, jag vet, men förutom JL var där också en spännande artikel om pizzor, rekommenderas!