fredag, december 04, 2009

December FYRA

När jag jobbade i Malmö så ordnade kvinnojouren en teaterdag. Allt för att vara ledig tänkte jag och tog buss 11 in till stan från Lindängens Centrum.
Vi skulle se Ola Isedal i en enaktare som kan ha hetat Arvikaskräcken!
Robert Kangas visade sig ha skrivit novellen som pjäsen byggde på.
Bästa skit jag sett. Det gjorde ont i två timmar, tror ingen andades på hela tiden.
En man hade mördat sin före detta fru. Nu kom hans försvarstal.
Fy bubblan.

Robert Kangas, dagens lucka, är soctant och författare.
Han är värmlänning och han är alldeles för okänd.
Han skrev några mindre lyckade deckare ett tag.
Hans romaner utspelar sig oftast i socialt isolerade och utsatta landsortsmiljöer och är väldigt väldigt bra.
Jag orkar sällan läsa dom.

Men samlingen Oskuld av Robert Kangas som lär finnas på en bibbla nära dig är fan så inihelvete bra att man nästan flippar ut.

Denna fredag skall jag i tanke och kanske i ord hylla Robert Kangas

4 kommentarer:

eskil sa...

så ska det låta! tala om piruetter i ödemarken, Oskuld är fantastisk!

lena sa...

kangas, liksom magnus dahlström, är ju så skicklig och obehaglig så ingen orkar läsa dem - tyvärr. minns du socionomromanen av dahlström t ex?
bra med positiva luckor tycker jag - kanske ligger i mammajobbet
lena

Anonym sa...

Ja
den med gult omslag med den hemska onda soctanten
/Sonen

Konungen sa...

Tror den heter Hem
Linni-Binni har ente läst den. jag har ett ex på vinden hos er