torsdag, augusti 13, 2009

Festlig fredag


Givetvis har Norrlands bajs aka surströmming en egen hemsida.

Imorgon skall jag efter tre år i Norrland inmundiga surströmming.
Norrlands nationalrätt. Man kan liksom se skillnaden mellan Norrland och skåne. Vi har Ål vi.
Ni har orensad sill i ättika som ruttnat

Oavsett det bajsliknande tankarna så ser jag fram mot detta med stort mod och enorm nyfikenhet. Mycket som jag trott skulle smaka bajs smakade gott.

Så vem vet.

När jag ser bilden här så vill jag spy. Men som sagt
Jag trodde inte snigelsnäckor skulle va gott, det smakar kanel vet jag nu.

Finns det surströmmingsvisor förutom Surströmmingspolskan?
Har man hatt?
Många frågor

Snart har jag svaren
Svaren på fattigmatens dilemma får jag aldrig
Jag fattar varför man i svältens år kanske åt rutten fisk för man var tvungen, men idag. Firar vi att Norrlänningar dog av svält?
Ja jag vet inte

Det enda jag inte klarat att äta i livet är Lutfisk, det gick inte. Då spydde jag.
Tror inte surströmming kan va värre


Kul ska det bli

Enligt hemsidan påminner det lite om koreansk surkål Kimchi, o det är ju gott

9 kommentarer:

klatuu sa...

Hahaha! Ja lycka till! Det luktar ju inte hallontårta direkt men är förvånansvärt gott. Är du lite feg kan du alltid ta lite gräddfil och tomat för att mildra smaken.
Däremot avråder jag dig att göra som en polare till mig gjorde. Han blandade grogg på spadet. Senare under kvällen blev han sjuk...tänka sig :)

Klatuu sa...

Och du! Fisken är "Syrad" och inte rutten.
Ungefär som filmjölk :D

Sleeping Cell sa...

Lite som ett mandomsprov. Klarar du suringen så är du en fullvärdig Norrlänning från Skåne.

Glöm inte att det är viktigt att man har lök,potatis,tunnbröd och annat tilltugg med.

När jag var typ 16 år så satt jag och en polare i en skogskoja och åt bara surströmming och coca cola å det var inget vidare.

Lycka Till!

Konungen sa...

TACK vacuum o klatuu,
jag behöver nog all uppmuntran jag kan få!

tant poeten sa...

Det svåra med att äta surströmming är att sluta äta.

Norrländskt ordspråk (2009)

klatten sa...

Själv skall jag för fösta gången gå på "The Surströmmingskivan". Har som sagt aldrig varit där men jag ser framför mig ett par hundra surströmmingsälskare som sitter med varsin lättöl och belevat avnjuter suringarna och på ett kultiverat sett diskuterar årets kvalite när det gäller syrnadsgrad, fetthalt på strömmingen och spadets egenskaper, om det måhända kan vara så att tunnorna stått söder eller norr om polcirkeln och hur det i sådana fall har påverkat mognaden av fisken och fylligheten i smaken.
Jag längtar! :)

Konungen sa...

Den i Alfta?
Fylleslaget norr om dalälven?
Ishallen som gud inte ens glömde bara struntade i

Lycka till!

SB sa...

imorgon ska självaste Skytteklubben repa seriöst för första gången och efter det ska det inmundigas surströmming (eftersom snygg-JP inte har gjort någon surmört). Härliga tider!

Anonym sa...

Surmört verkar ännu värre faktiskt

Johannes