måndag, juni 22, 2009

Vitt Blod

I natt har jag vart på Kinarestaurang med Laila Bagge, det var ganska trist. Sen har jag i drömmen läst om Lukas Moodyssons roman Vitt Blod
Det var på den tiden Lukas ansågs vara Sveriges mest lovande författare, i historiens domstol felaktigt, o han gav ut allt han skrev. allt. Jag tror att om han skrev en lista på va han skulle handla så komd et med i en tidning
Det var Malmö-ligans storhetstid
Kristian Lundberg, Håkan Sandell och Clemens Altgård var tre andra storheter.
alla fortfarande skrivande människor tror jag.
Kristian Lundberg är en av mina favvepoeter.
Sandell har drabbats av en Hölderlinpsykos och Altgård vet jag inte vad han gör
Tillbaka till Lukas. I antologin Malmöligan tog han avstånd från sitt författarskap, det var nog klokt.
Han är bättre på film.

Romanen Vitt Blod kom 1990 och skulle vara en generationsroman av mått. Baksidetexten skrevs av författaren och var en parafras på Jack. Likt Lundell är Moodysson en bedrövlig författare.
Vitt Blod utspelar sig i kvarteren runt Möllevången och har ett historskt värde, men som bok.
Herregud vilket skräp.

Solen skiner, telefonkön tar sakta slut.
Synd man inte röker

Inga kommentarer: