onsdag, april 22, 2009

Fiskgjuse


När jag var liten, o ja fram tills jag blev stor, hade farmor och farfar en uppstoppad gjuse i sin trapp.
Jag var grymt fascinerad av detta kronvilt och älskade fågeln. Då 1976 typ var den ovanlig, drabbad av alliansens DDT-utsläpp ( JA det var Per Unckel som släppte ut DDT ) och i det närmaste rödlistad.
Det fanns ett häckande par i Törn. sjön i Vissefjärda och det var en högtid när man fick se dom. Dom var grymmapå att ta braxen.

Sen har den alltid vart min favvefågel, den och lommen.

Jag brukade låna farmor och farfars eka på somrarna och åka ut och pimpla vid en vase som farfar vart med o anlagt. Grov abborre, om man är liten.

Sen plockade jag taggsvamp och levde ett gott liv i Vissefjärda.

Jag saknar Vissefjärda mkt.
Edsbyn är lite likt, lika stort och en ICA o en Konsum.
Men då var det 70-tal nu är det 2009.

Linn och jag vandrade fint vid gamla landsvägen ikväll. Gjusen visade sig, sen såg vi inget annat. Men solen värmde frusna själar och vi såg två galna joggare och en lös hund.

Nu funderar jag på hur Trampe mår eftersom Linn glömde honom i sovrummet så han har vart inlåst hela dan. Har han trauma. Han sover mest, är det sån PST han lider av

1 kommentar:

judas sa...

LVK enl SoL