torsdag, februari 12, 2009

Torsdagens Clash-singel


Joe Strummer var inte bara snygg och bra, han var grymt politisk. det är bra. Jag tycker allt för få inom musiken är politiska.

Iallafall. English Civil War är en otäckt aktuell sång. Omslaget till denna singel är ännu mer aktuellt tyvärr.

Animal Farm är för mig en kanonbok, men jag dyrkar Orwell så det säger kanske inte så mkt

Men är det inte så i Alliansens Sverige att vissa är mer lika än andra...
Låten finns HÄR. Massa massa bra låt.

Sen hittade jag en cover, Levellers som jag hade glömt helt kör den fint med fiol HÄR.

Levellers hade en märklig hit 1991 med One Way. Toppade Englandslistan och var verkligen politisk. Den brukade spelas på trender och Traditioner som Ulf Gruvberg hade varje måndag. en föregångare till Wermelin. One Way kan du höra HÄR:

Jag bodde i Växjö 91 0 92. Läste littvet. Hade ingen tevi. Varje måndag var helig. Trender Traditioner. Rödvin ( ja man tyckte man va djup ) sen lyssnade jag. Det var mkt folkmusik i Trender och traditioner.

Ulf Gruvberg var ju tidigare med i Folk och Rackare. O vilken felaktig blogg om Clash det blev.
Men som Joe Strummer borde ha sagt nångång. Gör vad du vill, bara du gör det med hjärtat.

Torsdag kväll, denna mitt livs kallaste vinter. Känns mysigt att lyssna på Levellers.
Jag köpte skivan med One Way, den va grymt kass.
Gillar inte dom

hej då singeldagboken. Hörs imorgon

1 kommentar:

Revolutionrock sa...

joe är kung!


/RR