tisdag, februari 17, 2009

Jan Guillou

Jag läser en bok av Janne just nu. Den heter nåt, minns inte riktigt.
Den är så där.
Handlar om polisen Eva som börjar på Säpo för att utreda terrormisstänkta araber.
Boken går mkt ut på att retas med Säpo.
Eftersom jag till stora delar delar Jan Guillous politiska åsikter kan jag stå ut med en hel del.

Jag har tex läst alla Hamilton, alla dessa böcker som politiskt är helt ok, men skriftligt en smärre orgie i uselhet.
I de första Hamiltonböckerna översatte han svärord. Typ Motherfucker blev morsaknullare.
Det finns passager om kärlek och sex som gör att jag på allvar funderat på att ta bort vitala organ från min kropp.

Men skit samma.
Jag gillar också att Gullejos alter ego Erik Ponti är kompis med Jon Michelet. Norsk maoistisk författare som på 70-talet skrev riktigt bra politiska deckare om stormakterna och fotboll.
Den drunknar ej som hängas skall och Mellan barken och trädet heter två böcker som är helt klart värda ett biblioteksbesök.

Det finns inga bra moderatdeckare. Det finns få bra moderatförfattare. Kan inte komma på en enda.

Det är väl som Thåström sa. Alltid rött alltid rätt.

Nu ska jag dricka kaffe

Men Jon Michelet. Gillar man att läsa på norska finns det massor på http://www.adlibris.se/
Han gavs ut på svenska på 70-talet på bokförlaget Oktober. Det maoistiska bokförlaget.
Där var man mkt som pilt, oktoberbutiken i Växjö.
Det ligger ett solarium där idag
Tiden går hårt åt idealen

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte som du om Janne G förr. Nu tycker jag inte så längre.
Men han Michelet verkar spännande.

Petter Malmberg sa...

Blev inte någon av Michelet-böckerna en hyfsat bra film?
Sen har ju Llosa sällt upp för högern i presidentvalet.

Petter Malmberg sa...

Eller kanske ställt.

Konungen sa...

Orions bälte

Anonym sa...

Diskuterade faktiskt Guillou på lunchen på kursen idag. De som läst honom var överens om att han skriver uselt.
Jag vet inte jag, har faktiskt inte läst något av "nationalskalden".