tisdag, februari 17, 2009

Dagens tyskinspirerade singel


Laibach dök upp i slutet av 80-talet. Dom var artyfarty och typ tunga som fan.
Jugoslaviens hopp.
Geburt eine nation var väl första hiten

Men det är som coverband dom gjort sig mes kända. Leben Heisst Leben heter deras Opuscover.
Inneromslaget har yxor formade som hakkors vilket var lite kittlande när man var liten.

Dom gjorde en dubbeltolva på Sympathy For The Devil som är skitbra
Åtta olika versioner.
En BEatlesskiva blev det också. Med en fejkad cover på Maggie May i slutet. Maggie May blir en nazimarsch. Kan ha haft kopplingar till Rod Stewarts Sun Cityspelningar, men troligen inte.
Skitpinigt att spela skivan då den tyska nazimarschen har högre ljud än resten av plattan

Jag såg dom live i Hultsfred 1989. Det var massor av skinheads o så lilla jag. Jag stod längst fram och dom inledde med introt ur Stjärnornas Krig. Sen kom sångaren in o hailade som bara den till publiken slycka och min skräck.

Jag smet iväg, men konserten var bra
Jag vet fortfarand einte om dom är nazister. Deras senaste projekt verkar vara att göra nationalsånger. Har inte lyssnat.
Men Life Is Life kan man höra HÄR

Ett udda band i min samling av skivor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är många gånger man rusat till grammofonen för att sänka volymen på den där sista låten.