fredag, januari 16, 2009

Dagens skiva dagens Lee Hazlewood


A Womans story är förvisso ingen Lee-låt. Men B-sidan For One Moment är en gamla Lee och Nancysång.
Marc Almond. Den störste av alla gaysynthpopikoner, o dom är många, har gjort massor av covers
Jag köpte The Art OF Falling Apart tidigt i livet. Tror jag gick i sexan. Det var Soft Cells andra LP. Den var bra. Riktigt bra. Jag var 12 och när jag började förstå texterna blev jag lite rädd.
Trodde det liksom smittade

Jag har följt Marc Almond hela solokarriären. Han är grym
O A Womans Story är ett av hans största ögonblick

Snyggt omslag dessutom.
Marc är topp fem av alla artisterna i mitt liv. Hans vemod kopplat till en svart porrvariant av homovärlden är ja, spännande. Källarlokaler med män som är på samhällets skuggsida. Droger o ja en romantiserad o felaktig bild antar jag. Men men

HÄR kan man lyssna på mästerverket, vet ej vem som är orginalartisten. Har hört den med typ Cher tror jag.

Det är för lite synth nu för tiden

7 kommentarer:

Petter Malmberg sa...

Cher är originalartisten.
http://www.youtube.com/watch?v=pUVb3xIJhhw
Phil Spector-producerad. Youtubekommentarerna indikerar att den kommer från ett coveralbum. Gör han några man känner till?

Konungen sa...

Marc
Nä det är en EP
o en singel inga kul förutom For one moment
o de e ju lee

Anonym sa...

Gillar också Marc Almond, älskar hans röst. Var han medlem i Soft cell? Har glömt bort det som jag gjort med mycke annat. Apropå Soft cell, Tainted love är en gammal rockabillylåt från början. Verkar inte vara många som vet det.

Anonym sa...

Det var gamla moster Berit som kom med föregående kommentar i fall någon undrar

Anonym sa...

Det var gamla moster Berit som lämnade föregående kommentar i fall någon undrar.

Anonym sa...

Förlåt nu kom samma kommentar 2 ggr. Är nog för gammal för det här.
Ha det bra!

Anonym sa...

Trodde Tainted Love var en gammal northern soullåt
Men där litar jag på dig
Grymt bra är den iallafall