söndag, december 14, 2008

Malmö förr i tiden del ja de vete fan

Det var på den tiden jag jubbade i Helsingborg.
Det var regn, det var stormar, det hösten 1999.
Eller julen 99 snarare.
Jag satt i receptionen på socet dan innan julafton, jag jobbade.
Tua var hos sin moder jag var ensam.

Jag menar det är ju inget att vara ensam på julen. Trodde man

Jag åkte hem klockan sex dan innan julafton, jag hade stärkt mig på Shakespeare.
Handlat klart allt som skulle handlas.
Hummer, Sikrom, Havskräftor, knäckebröd o massa annat.

Lyssnade på radions rimsmedja på kvällen. Planen var att bajsa på julen.
Jag var självvalt ensam, 40 minuter från mor o far o bror. Jag hade alternativ.
Men ändå...

På julaftons morgon gick jag upp och drack kaffe o rökte cigg vid tevin. Barnfritt jue.
Sen lyssnade jag på radion, det var julmusik.
Det var lite allmänt segt

Drog ner på stan för att handla julklappar åt mig själv. Jonathan Richman fick jag o massa böcker. Jag sa att dom skulle slås in. Patetiskt.
Rusade in på donken och insåg plötsligt att bara jag var ensam.
Alla andra var minst två.
Alla var glada

Jag slängde burgaren och drog upp till Möllevångstorget.
27:an var öppet. Satte mig med expressen en öl o alla andra ensamma.

Dom spelade julmusik och man fick en gratis glögg. Lite som Titanic av Wiehe liksom.

Halv tre gick jag hem o ordnade en skinkmacka o Arne Weise tände ljuset
Just då var jag ensammast i landet, ja i världen

En känsla av uppgivenhet och en allmän lust för massmord spred sig i mitt bröst

Jag insåg att detta skulle jag inte klara.
Jag hade en inbjudan från jeppe och Anna. Tomta o så.
Jag bet huvet av skammen och ringde. De hade redan dukat åt mig, dom fattade att jag inte skulle härda ut.

Gick dit. Tomtade. Lyssnade på supertramp
Joacim dök upp med rumänskt mousserande vin
Natten rusade likt neon.

Vi satt länge i den stora tomma lägenheten efter vi gått från jeppe o Anna.

Dom skulle skilja sig, de var julens gåva till deras släkt.
Juldagen var en plåga.
Jag hade en hummer kvar den åt jag till lunch med illa kylt vin.

Så var det förr i tiden

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vacker liten saga. Lät som om det blev ganska trevligt till slut ändå. Och med Supertramp kunde det ju bara inte misslyckas. Ett band som f.ö. INTE har skrivit några julsånger, inte som jag känner till i alla fall.

Anonym sa...

Meh Elon, It's raining again, julsång för iaf. södra sverige. :-)
Fridens.