torsdag, november 06, 2008

Malmö förr i tiden del 5

Det var på den tiden då solen alltid sken
Joacim hade blivit dumpad, en så kallad megadump.
Dom byggde BO01 i Västra Hamnen
uteliggarna drevs på flykt. Det var en tältstad där de rikaste nu bor. en ironi i det minsann. Ingen ville befinna sig där. Nu vill alla bo där.
Jag minns vi satt där Turning Torso ligger nu och talade om livet.
Jag slet mitt dagliga bröd i Helsingborg. Joacim jobbade på fängelse.
Vi deppade lite så där manligt som män gör.
Dvs folköl o cig.
Då var livet ett annat. Inte visste vi att vi samma år skulle inleda landsflykten från skåne
jag i söderköping och Joacim i Jönköping.
Köpingarnas år skulle komma.
Det var kall oktober, men solen sken.
Vi åkte till Köpenhamn.
Med båten. Det fanns ingen bro.

Tiden gick, ett år senare var jag i Sörping o Joacim i Jönköping
O hur mycket jag än hatar Söderköping så finns det värra ställen
Råslätt i Jönköping var och är antagligen fortfarande helvetet på jorden
Det var melodifestival och Joacim flyttade från Råslätt till Öxnehaga. Lika illa där
Han hade inte ens packat upp sina saker.

Jag åkte hem

Då visste jag inte hur det skulel bli efter Söderköping.
Det är nog tur

Leve den kalla dagen i hamnen i Malmö på jorden då solen sken och vinden ropade att allt var möjligt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var det 1999? Eller 199X? 2000 var ju köpingsåret även för mig.

Konungen sa...

de va 199X