tisdag, oktober 28, 2008

Malmö förr i tiden del två

Det var på den tiden jag gick runt i Malmö och njöt av en sommar.
Sommaren var varm. Ölen var kall. Den kostade 1.99 på billiga cigg o smuggel vid jesusparken. tvååttor dåra, men ändå. Billigt.
50 gram smuggeltobak kostade typ femti spänn
Ölen var defekta, dom liksom bärjade skumma o slutade aldrig. Vi kallade dom pysers
En testade vi. Vi öppnade o lät den stå.
Det blev som ett bubbelbad. All öl pös ut i skum.

Det finns en novell av Stephen King om en man som dricker öl likt hur Per Ahlmark förhåller sig till källkritik, dvs för snabbt och oreflekterat. Han fick en pyser o blev ett träskmonster.
Den sommaren var man rädd att vakna som ett slikt.
Det var Esse, FylleD, Bemmy, Joacim o nåna till

Tror fan inte det regnade alls. Ingen tjej hade man, det hade man ju nästan aldrig, inget överdrivet viktigt jobb heller.
Man åt falafel o kyllingkebab för inga pengar o drack pysers.

Sen blev jag socionom och ölen slutade pysa o blev dyrare

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, sickna minnen. Jag tyckte det var likadant i Göteborg förr. Man gick omkring och hade inga pengar och ändå minns jag det som om man åt och drack för jämnan. Undrar om det verkligen VAR så.

Anonym sa...

Du hade både "tjej" och sprit. Tiderna var sjukt deppiga och inget ljus i tunneln fanns det.

Anonym sa...

Jag trodde att jag var knarkig och blandade treo, snus och folköl. Schwong, sade det i huvve.

Hade ingen kille.

Konungen sa...

men du punkarn, detta var en misärtid innan den tiden du så exakt beskriver