torsdag, november 08, 2007

Camus

Var på en bra föreläsning igår på Forsa Folkhögskola. Herr Fjellman var märkligt fixerad vid Kierkegaard, en filosof på väg tillbaka. Iallafall handlade det om att "nyfiket utforska" att se det reella problemet osv. På ett respektingivande vis gentemot personen man möter.
Det var en nöjd Johannes som somnade igår, påfylld av kunskap jag nästan glömt. Har givetvis funderat en hel del på Horkheimer Adorno idag, o inte minst Camus.

Kierkegaard / Camus, som far och son

Man väljer. Man måste välja. Att inte välja är även det att välja. Jag som annan människa kan bara hjälpa till att visa de alternativ som finns.
Jag hoppas o tror att jag är bra på det.

Snön ska komma. Jag väljer att inte åka till Borlänge o antagligen dö i en bilolycka eller få stryk av raggare. Det är ett bra val, om inte det faller en vägg på mig imorgon kväll då jag kunde vart i Borlänge. Sker det så är det ett pissval jag gjort. Lite snopet tom. Slumpens mystik styr påfallande ofta.

Nu väntar jag på Linn, hon är på väg hem. Kl är sex o jag har nog sällan saknat någon människa så mycket som jag har saknat henne idag.
Mina val förde mig hit, till Linn. Inte har alla varit bra, de flesta har vart helt barocka, men nu är jag här. O det är jag tacksam för. Hade jag valt annorlunda vete fan var man hade vart. I Borlänge? Enköping? Costa Rica. Det enda jag lärt mig idag är att man är bara här och nu, hur tråkigt det än är, eller underbart.
vårda det ni har kamrater, även om det känns sugigt då o då.
men gör det vårda det ömt

Inga kommentarer: