tisdag, oktober 02, 2007

Varför Danmark trots all sin skit är så bra

Lyn Leverpastej med burkchampinjoner o bacon ÄR gott.
Till det en hemsk dansk öl med majs i o en akvavit med kummin.
Att magen går sönder e skit samma. avnjuta ett dylikt smörrebröd på nån bakgata i Köpenhamn är stort.

Bron. 45 minuter från Malme till Köpenhamn. Vacker resa. Klaustro Von Fobi. Jag menar i Stokkolm kommer man till typ Södra Station på 45 minuter, om nu pendeln behagar gå.

Visst är Christiania ett klassamhälle av alliansmått, visst finns där hundar, visst är det för mkt pundare. men en doft av frihet när man mumsar sin falafel e det allt. O sitta på uteserveringen mitt i vintern o lyssna på räggi o drömma är fint. Det står jag för

Filmens Museer, ligger liksom åt Chris till, vid en park o en kanal o man går genom grönländarnas kvarter o staden är så vacker att man bara darrar av glädje. Sen tar man en toast vid kanalen o det gör dagen till ett smil

Filmen Vill Du Se Min Smuke Navel av han som gjorde Mifune. Den bilden av Sverige o raggare som ges visar att det finns skoj danskar.

Kronborgs slott. Sitta med en tetra o titta ut över Helsingborg, bara 15 minuter bort men ändå så annorlunda. Bästaste med Helsingör. Man inleder på Shakespeare på Knutpunkten sen sitter man vid havet till man fryser sönder. Båten hem o mer Shakespeare o man längtar tillbaka.

Musiken, kulturen poesin. Strunge Tafdrup osv osv osv. Danmark har alltid varit före Sverige.

O snart snart ska jag dit igen
Till Danmark, landet som gör ordet demokrati till ett skämt, men jag älskar det. O Linn ska med. Hon har aldrig vart i Helsibngör, o Bemmy is The Guide to Helsingör, fint de ser ni

10 kommentarer:

Anonym sa...

jag läste en ungdomsbok en gång, en dansk, som hette just "vill du se min navel" som handlade om tonåringar och kärlek och blabla. Är det den filmen?

Anonym sa...

Du glömde Toms pålaegchokolade! Fint som fisken på ugnsrostade rundstykker! Denna GI-frukost avnjöts varendaste frukost hos min mormor i Ordrup - ett stenkast från Dyrehaven. Tur att du ödmjukade dig och skrev några fina ord om danskar..

//50% dansk edsbybo

Konungen sa...

Jag tror de är den filmen som är den boken
Jag har den på DVD om du vill låna
om nu halva du bor i byn
den häöll för o se om
är från typ 82 tror jag

Anonym sa...

Jag gillar havet, språket, filmerna, husen, malene birger (eller vad hon nu heter?) ... men får lite dåliga vibbar av Köpenhamn. Stöschhölm är bättre.

Jag sa...

Du får varna henne för gubbarna som vill köpa sex i Helsingborg.

Bondhustrun sa...

förlåt, jag råkade bli anonym. det var jag som undrade om filmen. Ha så fint i Danmark. Hakkeböf hör till om du ska käka i Helsingör, ju.

Anonym sa...

Jo jag vet, jo jag vet. Köpenhamn är bra. Danmark är dåligt fast bra också.

Anonym sa...

jag tror fortfarande det var hasch dom sålde

Anonym sa...

Allt danskt är av ondo. basta.

Konungen sa...

Eddie! The Sort Sol
The Festen
The båt tillbaka till malme

Bondhustru vill jag ocå bli. ska tvinga Linn o odla saker