lördag, augusti 18, 2007

Segraren skriver historien

Det är ju ett faktum. Hade inte USA vunnit andra världskriget hade deras övergrepp uppmärksammats mer. Så är det ju. En intressant artikel om detta finns i Stefan Jonssons Andra Platser, en essä om bilden av hemmet. Postmodernt, pretto o intressant

Det är därför jag älskar att blogga. Jag skriver min historia. Ser det när jag läser vad jag skrev om Malmö. Det paradisiska livet jag levde då. Så är det inte riktigt. Det var även mkt ångest, ensamhet, skilsmässor kaos och allmän tristess. Men varför ska jag ta upp det? Det är ju jag som bestämmer vad som hänt.
Tom Söderköping kan jag skriva om så det inte låter som att jag var nära att hoppa ner från ramunderberget. Och texten blir sakta sann. Den gör minnet lättare.

Jag skriver mitt liv, jag skriver om det jag gör. Jag skriver om det jag gjort. Jag skriver mitt liv som det varit, fast ändå som en parallell till det som de facto hänt.
Malmö är min stad. Men det var tjurigt att ha en treåering o plugga. Man hade aldrig pengar. Det var tjurigt att leva ensam. Det var tjurigt att alltid behöva fundera på vad maten kostade. Men det var fina dagar, skriver man sin historia kan man välja att skriva o minnas det bra
Att Tua var omåttligt stolt över mig för att jag kunde gunga, att jag lekte med de andra barnen i parken o inte tyckte det var tråkigt
Att en promenad genom stan som började i nån form av ångestmåste, går man inte ut så dör man liksom, slutade i en euforisk strapats genom påhittade händelser.
Att loppisen på Drottningtorget var en sak en fattig ung pappa kunde roa sig med.


Det är därför jag skriver om mitt liv. Jag ändrar skeenden. Jag skapar min historia. O jag ler när jag gör det

Varför vara bitter.
Det händer alltid saker som är värda att minnas. Det lilla skeendet är minst lika värt som det stora.
Som nu. Lördag kväll. ensam i bårdlägenheten sitter jag o kollarrebus o tänker. Det är fint. Jag tänker på en speciell sak, som ska bli bra.
Jag är nöjd.

Jesusparken har jag aldrig varit i. Det finns inget mörker, mörker är bara stulet ljus.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja vafan. Visst förändrar man. Jag kan minnas bra grejer i Östergötland, t.o.m. i Norrköping. Jag skulle kunna skriva om den tiden som om den var den lyckligaste i mitt liv. Men nånting tar emot där. Jag vill nog inte att den ska vara det.

Konungen sa...

Kasta pengarna baby o fly