måndag, augusti 20, 2007

Måndagens resa mot fredag är inledd

GNY är ett fantastiskt norskt danskt folkband. Dom vänder på könsroller och gör medeltida ballader om kvinnor som våldtar män. Härligt.
Jag upptäckte GNY hemma hos min broder. eller han upptäckte dom. Vi lyssnade på Svend I Rosengård massor o fnissade. Fast det är ju bra. O att kalla en skiva för När Piger tager men med vold är tungt.

Fascinationen för de medeltida balladerna har funnits hos mig sen jag var ett barn. Folk och Rackare spelade jag ofta redan som liten glytt. Ebbe Skammelsson minns jag. Det är den tyngsta balladen. otrohet, våld brodersmord. Massa goa grejer som får Falcon Crest att verka menlöst.
Ebbe ska finnas med alla verser inspelad av Ale Möller. Det har jag inte hört, men det måste va skitbra.
Folque från Norge var oxå grymma.

Nu är det måndag morgon. Jag såg kollegan Maria vars hund jag säljer när jag gick hit, dom såg ut att frysa. Jag envisas med soctantssandaler o barfota ett tag till. Lunginflammation e underskattat

Annars är allt ganska självklart och ack så brinnande. Lite som dallas. Fast utan neon

4 kommentarer:

Petter Malmberg sa...

När Piger tager men med vold hänvisar till en tvärtomballad- en dansk textversion av Segla mej ut-visan som Folk o rackare spelat in:
gick jag mej ut allt över en äng/där stodo två pigor och våldtog en dräng
Detta säkert höjden av humor på 1400talet.
Lär ha använts som barnvisa.

Konungen sa...

Se där
Nu ska jag skällas på folk

Anonym sa...

Tungt. Och om Ale Möller stödjer den typen av kulturutövning så stödjer jag honom. Har varit lite trött på honom och all svensk folkmusik i sådär 15 år, men det kanske är dags att omvärdera.

Anonym sa...

Hejsan,Jag ser att du har läst om Ebbe Skammelsson. jag har en fråga angående Ebbe Skammelsson och hoppas att ni kan svara på det. Det är så att jag har i uppgift att fråga runt här på Internet angående om texten. Min fråga är vad är budskapet med Ebbe Skammelsson och balladen? Jag har försökt att finna svaret på Internet, och har ännu inte funnit det. Dessutom, vad har den texten för betydelse för samtiden i dagens samhälle? . Jag hoppas att ni kan svara på min fråga. Tack för hand

Svara gärna till min hotmail.
shorty__900@hotmail.com