onsdag, juli 11, 2007

Soundtrack Of My Life

Så här gör jag ofta

Tar soundtracket till mitt liv här å. Jag vill ha ditt i byte

1. Victor Jara / Hoola Bandoola Band- Jag är proggunge så det stänker om det. Ett av mina första minnen är Hoola på Emmaboda.

2. Popitopp / Dag Vag. Minns den från en sommar, kanske mellan tvåan o trean. Svensktoppen.

3. Härligt Härligt / Björn Skifs. Ja va fan

4. Foggy Dew / Alan Stivell. Nu börjar jag bli tio så där

5. CC Cowboys / Imperiet. Min första riktiga konsert 1985. Köpte skivan. Oxå de i Emmaboda

6 Mutiny In Heaven / Birthday Party. Fan va bra. Vitemölla sommaren 85. Dansk radio

7 Your Funeral My trial / Cave. Vilken dubbel. Oj oj oj. 87?

8 Stora Svarta Hus / Ladomir. Dom var stora då 87

9 Rock´n´roll e död / Imperiet. 87 var ett bra år

10 Sunday Morning / Velvet Underground. Den är så bra o knarkig

11 Sid´hi Bibi / Mano Negra Grym låt av ett band jag aldrig uppskattade nog mkt

12 The Garden / Neubauten. Vill du mig något är jag i trädgården. Genialt

13 Why Don´t You Kill Yourself / Only Ones

14 Polsk Schlager / KSMB Kan va bästa svenska låten

15 Älskling du är som en pistol / Reeperbahn. I konkurrens med denna.

KOM IGEN 15 Låtar som kantat ditt liv???

9 kommentarer:

Konungen sa...

O jag är MOT knark. Men alla velvet undergrounds sånger är knarkiga. o bra
Precis som Jefferson Airplane

Man behöver dock INTE knarka kids. Glöm inte de

Våga vägra brass o nubbe!!!

Anonym sa...

Oj. Segt med FEMTON låtar. Men ett försök, från tidig barndom och framåt. Du - jag är en proggunge jag också. Fast inte bara det.

1. Livet är en fest / Nationalteatern
2. Det är något konstigt med friheten / Knutna Nävar
3. Gyllenhammarvisan / Bruno Bran (farsan spelade banjo på den!)
4. Cheops pyramid / Hoola Bandoola Band
5. Maggie May / Rod Stewart
(60-70-talsromantik fanns också därhemma)
6. With a little help from my friends / Joe Cocker
(mer sånt)
7. Strawberry Fields forever / Beatles
(mycket Beatles i mellanstadiet)
8. Goodbye yellow brick road / Elton John (Elton dök också upp redan i mellanstadiet)
9. Rocket man / Elton John (jag var rädd för gitarrljudet när jag var liten)
10. We are the world
(var i USA under Aid-galan, sån där hålla-handen-låt, fy fan, men minnet är starkt)
11. Coca-Cola Cowboys(?) / Imperiet (gravt tonårsminne)
12. Detroit Rock City / Kiss
(med 20-åren kom glamrocken)
13. Far far away / Slade
(mer glamrock)
14. Cry myself blind / Primal Scream
(nu är man 25+, onykter och kärlekskrank)
15. Logical song / Supertramp
(nutid, och bättre blir det inte)

All folkmusik jag matades med från tonåren och framåt tycker jag numera mest är MÖG, därför ej på listan.

Anonym sa...

1. What you’ve done to me/ Paul Anka –Nästan enda popskivan som fanns i hemmet från början, men en klämmig bit är det, det tycker jag fortfarande.

2. Help!/ Beatles – Jag tyckte popmusik var rätt mesigt, men Beatles gick an.

3. Ooa hela natten/ Attack! –En radioplåga som jag av någon anledning föll för

4. Don’t go / Yazoo – Först när synten kom började musik bli intressant

5. Run run away / Slade – Plötsligt var rock spännande också.

6. Love in itself / Depeche Mode – Fast synt var lite mer spännande…

7. Sex noll två / KSMB – Men när jag upptäckte punk några år försenat var det ju DET som var musik!

8. Anarchy in the UK / Sex Pistols – Hur många gånger har jag hört den låten tro?

9. Dead end / Dead Kennedys – Det var mycket punk där ett tag.

10. Melt! / Siouxsie and the Banshees.

11. Going back to Coventry / the men they couldn´t hang

12. Smells like teen spirit / Nirvana – DOM VAR faktiskt JÄTTEBRA!

13. Futterman´s rule / Beastie boys – Dom var bra när dom var bra åtminstone.

14. Useless / Depeche Mode – När man åldras tillsammans med gamla idoler, då börjar man verkligen bli medelålders haha yes yes.

15. American terrorist / Lupe Fiasco – Bäste hiphopparn just nu.

Anonym sa...

Satan i gatan, det här kommer aldrig att gå.

1. Waterloo / ABBA (På dagis skulle man leka ABBA på min tid. Man ville förstås vara Agneta. Eller kanske Annifrid. Eller i sista hand Björn. Men man fick vara Benny. Sitta och hoppa upp och ner bakom en låda medans de andra stod framför och mimade i hopprep och spelade på badmintonracketar. Grymt orättvist tyckte jag då. Nu tycker jag Benny var ballast i ABBA - ha REVANSCH!)

2. It's a heartache / Bonnie Tyler (smälter fortfarande när jag hör den här. Fick singeln av Tant Sonja från Tussebo och spelade den sönder och samman).

3. The Millionaire / Dr Hook (Ett gravt underskattat band. Killar med otrolig humor. Slå mig den som vill!)

4. Changes / Black Sabbath (Första pojkvännen såg ut som en julgran med hårdrocksmärken över hela jackan. Björkhagens ungdomsgård)

5. Bad Boys / Wham! (Första resan till England. Brighton. Discotek, konstig värdfamilj. En lärdom för livet. Och Mark.)

6. The Stand / The Alarm (1:a ring. Första riktiga kärleken. Stephen King-tema. Jag var såld redan efter första takten.)

7. Swimming Horses / Siouxsie & The Banshees (Blev totalt knockad när jag hörde den första gången. Fortfarande min absoluta favoritlåt i tävlan med nr.10 här nere på listan. En pojkvän målade en stor tavla med en simmande häst till mig som nu häner på paradplats i vardagsrummet).

8. Ziggy Stardust / Bauhaus (vidhåller att Bauhaus gör den bättre än Bowie någonsin gjort. Ha)

9. Jag säger/Du Säger / Strindbergs (I frågan om hur ett förhållande ska vara kan det inte sägas bättre än så här om du frågar mig)

10. Out that Door / Hoodoo Gurus (Kanske den bästa skivan som gjorts. "Blow Your Cool" heter albumet. Köp)

11. Bridges / Christ Bailey (Mitt i smärtsam separation. Satt och sydde bowlingskjortor tillsammans med bror Bengt till Magnus Carlsons dåvarande band Hillbilly Boys. 1991)

12. Connected / Stereo MC's (Åkte med Magnus och Calle till Dublin för första gången. Partaj)

13. Moving on up / M People (Bodde i Dublin i ett drygt halvår. Kopplade bort hela Sverige. Jobbade på nattklubb. Fick vänner för livet. Bodde i ett rum med skyltfönster i de sunkigaste kvarteren i Dublin.)

14. Höst på min planet / Lars Winnerbäck (Ettårig son som dansade så han blev yr i mössan varje gång han hörde den här. Ett kärt minne)

15. Flaming Torch / The Only Ones (Efter den konserten i London går det inte att avsluta på något annat sätt)

15.

Anonym sa...

1. Don´t look back in anger / Oasis. Det var där musiken gjorde entré i mitt liv.

2. Waltz #2 / Ellioth smith.
Tidlös och otroligt bra.

3. Help / Beatles.
Lyssnat sönder dock men den kommer tillbaka.

4. Naken bak ser naken ut / festimprovisationsång från 04 eller nått, har sällan skrattat så.

5. Ohio / Damien Jurado

6. Notes about freedom / Act II
Inte bara för att den är fantastisk utan också för att Kjell Bergkvist sjunger med underbart i smala sussie. Där jag hittade den också.

7. Paul Cantelon / Odessa
Vacker musik. Förövrigt filmmusikt till "everything is illuminated".
Färsk musik i mitt liv men redan härliga minnen. http://www.myspace.com/cantelon

8. Gustavo Santaolalla / De usuahia a la qui...
Mycket vackert.
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=111419027

9. Wilco / Jesus etc

10. Jayhawks / Ann jane

11. Alkberg / släng mina rester i en grop.

12. Magnus Uggla / illa, jag mår illa.
Grät varje morgon för att jag missade jämt att spela in den från p3 innan jag skulle till skolan. Jobbig tid.

13. Rolling stones / paint it black.

14. Stone roses / Made of stone

15. SonnyBonnet / Käftsmäll
festlig och det kan vara jag som har döpt den.

Anonym sa...

¨Måste lägga till en nummer 16.

16. Dr. Alban / Hello africa
Önskade mig den Lp i julklapp fick istället Tina turner på kassett.
Har aldrig varit så besviken en julafton.

Petter Malmberg sa...

Internationalen på trasig speldosa.
Akta dej för sprutan ur vilse i pannkakan.
Fred Åkerström Balladen omden odödlige hästen - fick skivan i julklapp när jag var sju.
Folk och rackare: Ridom ridom- av en lärare ofta spelad i mellanstadiet- och märkligt nog var den väldigt populär i klassen
Povel Ramel- Visa i Kråknedan. Tyckte Ramel var bra. Barn har ingen smak. Även om just Visa i kråknedan är ett mästerverk.
Nick Cave- Sleeping Annaleah.
Klassresa till bornholm i sexan. Hade Kicking against på kasettband. Det fick man spela mycket.
Fütter mein ego med neubauten fick mej dumt nog att välja tyska i högstadiet.
Noise- Dina gröna ögon, på nån vänster påminner den mej om ungkommunistdagar.
Dylan- Man in the long coat, idrottsdagar på högstadiet
Alan Stivell- nån sång från dublinplattan(min bretanska är lite rostig)Frankrike 89 hittade 5 stivellskivor och en anti-thatcherknapp i en skivbutik med en fransk skinheadaffisch- två skinheadstövlar framför franska flaggan istället för den brittiska
Butthole surfers creep in the cellar
Thåström Elvis Presley för en dag
Honey is cool- lets go to Sanzibar- Gasverksgatan
Jonathan Richman Back in your life. Orup.
Jens Lekman your beat kicks back like death- just nu.

Anonym sa...

Bretonska är ett häftigt språk. Det skrivs konstigt, t.ex. c'h mitt inne i orden. På jobbet har vi ett fransk-bretonskt lexikon. Det kanske jag skulle sno åt Butter.

Petter Malmberg sa...

Tyvärr kan jag ju inte franska heller. Så som tidigare sagt så skyller jag på Blixa Bargeld.