tisdag, januari 02, 2007

En stilla undran

När min gode vän Esse skrev sin C-Uppsats i Idéhistoria handlade den om det brännande ämnet filatelitidskrifter från 30-talet. Vet ej om dne blev färdig, men jag minns esses fascination för annonserna. 70% av alla annonser handlade om mediciner mot Hemorrojder. Det är ganska mycket. Hur ofta ser man idag en annons för en dylik produkt?
Sällan hävdar jag. Vart har denna sjukdom tagit vägen, har den blivit en av de fördolda man inte talar om, typ som Klamme?
Vem har hemorrojder idag, stavgångare? Denna "kontorssjuka" borde väl vara vanligare idag eftersom ingen rör på sig.

Jag vet att Majorskan deltagit i att producera en film om Analsalva. Kan det vara så att medicinerna mest exporteras, typ till tyskland. Där är alla ganska stela o går konstigt. Enligt Körsbärsträdgården av Tjechov utmärks en av hemorrojd drabbad människa med en styltig gång.

Tacksam för svar

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hemorrojder gör väldigt ont. Väldigt väldigt ont. Mycket av den komik som omgärdar den åkomman känns ganska långsökt när själva problemet sätter igång på allvar. Men man kan inte neka till att det är ett rätt kul ord, hemorrojd. Det låter ungefär lika äckligt som det är.

Anonym sa...

Det finns alltså
Du är min fråga kära anonym
Hur valde du medicinen
Läste du i gamla tidskrifter

Anonym sa...

Ja det är väl inget man stoltserar med inför okända människor om man lider av att ha hemorrojder. Sånt tillhör nog oftast det privata rummet.

Pibben sa...

.....Jag tror i alla fall att mycket analsalva går på export till Tyskland.....

Anonym sa...

Jag har en väninna som fick en massa hemorrojder när hon blev gravid, så det kan man tydligen få.

Anonym sa...

Det är sådär lagom kul att gå till apoteket och be om ett läkemedel för hemorrojder. Gör man det så får man precis den salvan som finns på bilden på bloggen.